vineri, 10 iunie 2016

CRINUL DE PĂDURE (LILIUM MARTAGON)

Crinul este una dintre cele mai frumoase și grațioase plante. Crinul de pădure (Lilium martagon) face parte din familia Liliaceea și crește în zona pădurilor de stejar și fag, fiind o specie mezofilă.
Poate fi întâlnit foarte rar în păduri cu substrat calcaros, molidișuri sau în zona de munte. Este o specie rară, declarată monument al naturii și este ocrotită prin lege.
Crinul de pădure poate fi recunoscut ușor în natură datorită florilor de aproximativ 5 cm, cu șase petale roz-violet, ce prezintă pete roșii și cu șase stamine lungi, parfumate numai seara. Este o plantă sălbatică, perenă, originară din Europa și înflorește în lunile mai - iunie.
Celor care vor avea bucuria de a întâlni crinul de pădure în drumețiile lor le amintesc recomandarea lui Emil Pop valabilă și pentru alte flori: “Aviz stăruitor celor care cu toată opreliștea oficială, nu-și vor birui ispita: să rupă ori să taie numai partea aeriană, să cruțe organul din care va renaște floarea; păcatul lor va fi mai mic.” Astăzi am întâlnit această floare...Din start mi-am dat seama că este o plantă rară și bănuiam că este protejată de lege...Am admirat-o și m-am bucurat de ea! Mulțumesc Doamne, pentru posibilitatea de a vedea această floare rară, pentru prima dată în viața mea...Când o privești, pur și simplu ceva din tine te oprește să rupi această floare. Are o gingășie aparte, un rafinament deosebit, o floare mistică....Solitară pe drum, mi-a atras atenția....A mai fost una înflorită chiar lângă ea, dar cineva din inconștiență a rupt floarea fără să știe că este rară și este declarată monument al naturii, fiind protejată de lege. În imagine, se vede clar că cineva a rupt această floare. Dacă vedeți această plantă, bucurați-vă de moment, admirați-o, fotografiați-o dar nu o rupeți. Protejați-o!

Niciun comentariu: